09/03/2020
Hola!!!
Avui han vingut dos persones a fer-nos una xarrada sobre com funciona i com està organitzat el CEIP Teixereta (Ibi) i... Han vingut súper preparades!!!
Ens han parlat sobre la immersió lingüistica i sobre el procés de lectoescriptura.
Quant a la immersió lingüística, aquesta consisteix en potenciar la llengua d'una zona. Aquest programa va dirigit als alumnes que no coneixen, en el nostre cas, el valencià. Així doncs, va sorgir la Llei 4/2018 que regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, i per a aconseguir els seus 3 objectius prioritaris es va recomanar en un centre donar resposta a la realitat social i cultural del centre, una continuïtat i coherència amb el PEC i un programa experimental (90% valencià i 10% anglés).
Quant a la decisió d'escollir un centre (estudi de centre i zona), hi existeixen certes problemàtiques: descens de la natalitata, perill de tancament d'un aula; gran rebuig a la llengua, desconeixement; autoodi a la llengua. Però, per altra banda, també existeixen algunes fortaleses: informar a les families, resoldre dubtes i pors; i jornada de portes obertes al procés de matriculació.
Per totes aquestes raons, les reunions informatives són fonamentals per a resoldre els dubtes i les preocupacions de les families; explicar quin és el seu periode d'adaptació; diferenciar el valencià col·loquial i el formal; explicar-los la diferència entre la llengua de casa i la del col·legi; fer-los conscients que el xiquet no és conscient de la llengua del col·legi, el fan utilitzar sense donar-se compte; i a més a més, el xiquet no sap com aprenen i no saben generalitzar, però és un camí que han d'aprendre a utilitzar.
I seguint una metodologia adequada desde el primer dia, amb paciència, en valencià, amb gestos, a través de rutines, contes, cançons, activitats repetitives o rutines, etc. És a dir, garantint la relació afectiva de cadascun dels xiquets i xiquetes de la classe. Ah! I fent servir el feedback, sense corregir ni traduïr, amb suport gestual, visual i audiovisual per reforçar i estimular les nostres paraules i les nostres activitats. A través de contes i sobretot cançons, perquè són un model de llengua i aprenem molt d'ells.
Així, podem incloure de forma correcta les activitats del dia a dia, a través de: els hàbits i les rutines (organització espacial i temporal) amb les assamblees (treballant els dies de la setmana, el temps, etc.); treballs individuals i en gran grup; contes amb recursos extraordinaris, amb la veu cambiant, amb suports gràfics, incloent la participació, etc.; cançons, amb recursos extraordinaris, de Dani Miquel, etc.; immersió en anglés a través de cançons; etc.
Per altra banda, parlarem sobre el procés de lectoescriptura. Algunes de les etapes de la lecto-escriptura són:
- Indiferenciada
- Diferenciada
- Sil·làbica amb correspondència quantitativa
- Sil·làbica amb correspondència qualitativa
- Sil·làbica alfabètica
- Alfabètica
Aquestes etapes no volen dir que tots els xiquets han de pasar en aquest ordre i per totes elles, cada xiquet és un món diferent i té una manera diferent d'aprendre.
Algunes de les activitas que es fan per a aprendre la lectoescriptura són: la repetició per totes bandes de la classe del seu nom, amb la seua inicial de diferent color, la evolució gràfica de com excrivien des que eren menuts i començaren a escriure fins que aprenen a escriure el seu propi nom, escriure el seu nom ordenant certes fitxes, pinces, etc.
Algunes d'aquestes activitats es realitzen a través de les activitats cooperatives, donant veu a cada xiquet. A més, és molt important, mostrar-li al xiquet a través d'imatges, què és el que tenen que fer en cada moment. De tal forma que si acaben de fer la primera activitat, podrà continuar fent la seua tarea sense necessitat de molestar als companys i d'aquesta manera la mestra/e podrà atendre amb major profunditat als xiquets que tenen més dificultat.
Ah! I per a incloure a tots els xiquets quan volem començar un nou projecte, els incloem en la investigació que volem fer d'eixa temàtica. O inclús els podem fer partícips en les assamblees amb els xiquets de primària, on comenten les coses que ells pensen que són molt importants, i després arriben a classe i comenten allò que s'ha parlat en l'assamblea. I si s'està treballant una lletra se'ls pot proposar activitats divertides d'identificació de les lletres. Per exemple, fent com una espècie de bingo amb dibuixos i pinces i se'ls demana que pincen les imatges que comencen per certa lletra.
En fí, espere que vos haja agrada't el Blogg d'avui i que feu servir alguna de les propostes descrites, tant en casa com en la vostra pròpia classe!
Fins la pròxima!!!
No hay comentarios:
Publicar un comentario